الأربعاء، 29 فبراير 2012

روح العبيد !!



عندما تصبح إهانة الذات متعة .. وتحقير النفس راحة .. والرغبة في التشيؤ سبيل .. لا تجد ما يكفي من الكلمات للتعبير عن نفورك من تلك الحالة التي قد تكون مرضية وقد تصبح عادة بفعل عوامل كثيرة بدءًا من تصدير الإحساس بالدونية وفقدان الثقة بالنفس والرغبة في إيذائها بشتى الطرق النفسية منها والمادية وحتى الوصول لمرحلة التوحد مع الجلاد بل وعشقه والتلذذ بإذلاله له في شتى الصور الممكنة لتضمحل الذات بعدها وتتلاشى فتصبح الروح خانعة لا تتنفس إلا بالأوامر والسياط .. روح العبيد حالة وصل إليها الكثير من الناس في مجتمعنا الحالي بعد سنوات من الضغط والإذلال والقمع وكبت الحريات وقهر الذات المبدعة .. حتى وصل الأمر بهم أنهم أصبحوا يستبدلون جلادًا بجلاد وطاغوتًا بطاغوت .. ليبقى دائمًا السوط موجه لظهورهم المحنية وتبقى الأغلال في أعناقهم المكسورة على صدورهم التي عجزت عن التنفس .. ولا أجد دليلا على ذلك خير من تلك الرسالة التي وصلتني من أحد الأشخاص الذين لا أعرفهم ولا أتمنى معرفتهم في يوم من الأيام .. أترككم معها دون تعليق :

هاى انا اسمى عمر من المعادى كليه تجارة ..
انا بشتغل خدام وسواق انا عارف انها غريبة بس ممكن تحطيها تحت بند ان كل واحد بيلاقى متعته فحاجة بتختلف عن التانى .. انا مش عايز فلوس او صداقة او اى حاجة مش عايز اى حاجة غير انى احس اننى مملوك لحضرتك وبخدمك وحضرتك تعاملينى على اساس ده انى خدام بخدمك مش حد بيساعدك انا بعرف انضف واغسل واجيب طلبات البيت .. وعندى عربية ورخصة وهبقى سواق لحضرتك وخدى اى ضمان حضرتك تحتاجيه جربى حضرتك مش هتخسرى حاجة من تجربة علاقة غريبة بس مفيدة .. كل ما فى الموضوع ان كل واحد بيلاقى متعته والحاجة اللى بيحبها فى حاجة بتختلف من واحد للتانى .. أنا مش عايز اى حاجة غير انى اكون مملوك ليكى وبسمع كلامك كأنه اوامر كده ببقى فى قمة سعادتى انا لو عايز حاجة تانى هقولها ما هو جنان بجنان بقى ومتأكد ان عدد قليل هو اللى هيرد على الرسايل .. لو حابه نتكلم ممكن تبعتى ميلك انا مردتش اضيف حضرتك غير بعد ما اشوف هنتفق ولا لا لو حابه نتكلم انا منتظر ميلك .. انا منتظر رد حضرتك ..

هناك تعليق واحد: